Pleegzorg — Zolang wij leven zullen wij voor haar blijven zorgen


Daar zitten we dan, op een dinsdagmiddag met de pleegouders, Peter* en Marieke* (77 en 75 jaar) van Mex (9 jaar). Het zijn aardige, gastvrije mensen die wonen in een beetje ouderwetse maar zeer multiculturele omgeving. Mex is een meisje van 9 jaar oud die al vanaf haar geboorte bij haar pleegouders woont. Net als haar zusje Sam* van 14, die bij haar oma woont. Dit komt omdat de moeder van Mex een borderline persoonlijkheidsstoornis heeft en niet in staat is om voor haar dochters te zorgen. Om de twee weken bezoekt Mex haar moeder, wat ze in de meeste gevallen erg leuk vindt. Mex heeft ADHD en ODD, dat zijn diagnosenamen voor een aandachts- en gedragsstoornis. Dit merkte de pleegouders in het begin niet zo, vertellen ze. Als ze boos is gaat ze met dingen gooien, of schelden. In de meeste gevallen komt ze dan na een tijdje naar je toe om met je te knuffelen of sorry te zeggen.

Thuis

Peter en Marieke geven aan dat Mex over het algemeen een lief meisje is. “Als we in de woonkamer zitten komt Mex regelmatig bij ons op de stoel zitten en dan geeft ze een knuffel”. De pleegouders doen het rustig aan, in verband met hun leeftijd. Ze zijn vooral bezig in en rondom het huis vertellen ze. “Een beetje stofzuigen, aardappels schillen, boodschappen doen, de dagelijkse dingetjes.” Mex laat ook nog op andere manieren blijken dat ze het naar haar zin heeft bij haar pleegouders. Het huishouden is namelijk een leuke bezigheid vindt Mex. Als Peter en Marieke met huishoudelijke taken bezig zijn helpt Mex soms mee de was te doen, te stofzuigen of af te wassen. Als ze dan na een tijdje geen zin meer heeft nemen ze het gewoon weer over.

“Er komt een keer in de zoveel tijd iemand van Entrea bij ons thuis”, de Jeugdzorg is in Nijmegen namelijk uitbesteed aan de organisatie Entrea. Die komen dan kijken hoe het gaat, en de professional probeert dan in gesprek te gaan met Mex. Mex vindt de medewerkster van Entrea niet aardig. “Ze stelt alleen maar ‘stomme’ vragen over haar moeder of schoonouders”. Dit vindt Mex niet fijn want als ze hier antwoord op geeft, heeft ze het gevoel dat ze mensen beledigt.
“Alles kost meer moeite, wij doen niet zoveel meer” vertelt Peter. Hij zou zo graag een huishoudelijke hulp willen die 2 à 3 uurtjes in de week komt helpen met het ‘zware werk’ zoals de ramen zemen. Marieke vertelt dat ze binnenkort een rollator gaan aanschaffen omdat ze om de tien minuten stil moet gaan staan om uit te rusten.
Peter laat ons vervolgens zijn moestuintje zien. Hij vertelt zeer enthousiast. Er staat van alles. Vleestomaten, cherrytomaatjes, courgettes en hij wil graag nog paprikaplantjes. “Dat is gewoon leuk, maar die lusten wij niet. Haha!”

Hobby’s

Mex heeft veel hobby’s. Ze volgt computerlessen op haar oude school, speelt spelletjes zoals woordzoekers, monopolie of andere bordspellen. Ook luistert Mex graag naar Engelse liedjes. Ze gaat soms dansen in de woonkamer. “M’n vrouw en ik mogen eigenlijk niet kijken, maar dan zeg ik dat ze een topdanseres is en ik het haar niet na doe”. Peter geeft aan dat ze dan mogen kijken naar het talentje totdat ze iets anders gaat doen. De pleegouders van Mex vertellen dat ze het erg leuk vindt te gaan zwemmen. Ze heeft namelijk een zwemles gehad en is in 45 min van badje 1 naar badje 3 (zwemniveau’s) gegaan! Een hele prestatie.

Op school

Mex gaat op het moment naar een speciale school. Dit vond Mex in het begin helemaal niet leuk. Ze moest voor haar gevoel ineens naar een andere ‘vreemde’ school. De pleegouders vertellen vol trots: “Het gaat goed op school als Mex het goed doet”. Wanneer kinderen op de school goed presteren krijgen ze een ‘topper’ kaartje mee naar huis. Dit doet de school om de kinderen op een positieve manier te stimuleren. Het werkt goed en Mex heeft al een boel kaartjes verzameld! De pleegouders laten ons een tas vol schoolspullen van Mex zien met o.a. deze kaartjes.

Topper kaartje

“Het voordeel van deze school is dat ze werken met kleinere klassen”. Als leerlingen niet goed meekomen, bijvoorbeeld bij rekenen, gaan ze voor een uurtje het rekenwerk van een groep onder het niveau doen. Mex zit in groep 6, dus als ze moeite heeft met rekenen, wat soms het geval is, gaat ze dus het rekenwerk van groep 5 maken tot dat het weer beter gaat. “De extra aandacht die kan worden geboden aan Mex is erg van belang”.

Na een incident op school waarbij Mex gescholden had en op de vuist was gegaan met een leerling kregen de pleegouders een gesprek met juf Eva*. Hierdoor hebben Peter, Marieke en Eva besloten een schriftje bij te gaan houden over wat er allemaal gebeurt op school en hoe de dag verlopen is. Afgelopen week is er drie keer een positieve aantekening gemaakt. En alle 4 de dagen kreeg Mex een Topper! Als Eva een bericht in het schriftje heeft geschreven, reageert bijvoorbeeld Peter met een verhaaltje. Het is een soort logboek tussen pleegouders en Eva. Ondertussen heeft Mex een hele goede band opgebouwd met de juffen op de nieuwe school. “Ze knuffelt regelmatig met Eva, haar favoriete juf”.

Sinds Mex naar een andere school gaat, wordt ze elke dag thuis opgehaald en afgezet. Dit is een busje van de gemeente, van Driessen schoolvervoer. Marieke vertelt dat de bus en fiets niks is, “ze is wel slim maar dat kan ze nog niet aan”. Mex is nog te jong. Het heen en weer rijden is eigenlijk nooit een probleem geweest. Totdat Mex een periode opgehaald werd bij de dochter van Peter, wat een week duurde. Na deze periode zou ze weer thuis opgehaald worden. Alles was goed doorgegeven aan de gemeente. “Het was goed geregeld en toen ging het mis”. Het bedrijf Driessen stond namelijk bij het huis van de dochter van Peter en toen bleek dat ze aan het verkeerde adres waren konden ze niet alsnog Mex thuis ophalen. Dit was een fout van Driessen. Dit heeft te maken met de verzekering, vertelt Peter. Het is al eens eerder gebeurd dat Mex bijna thuis was van school, maar dat het adres van de pleegouders niet vermeld stond in het register. Het busje van Driessen is toen teruggereden naar school en heeft Mex dus niet thuis afgezet. Een nare ervaring met veel boze mensen waaronder school en de gemeente.

Toekomst

Wat zijn nou dingen die u graag wilt in het leven: “tevreden zijn, samen met de kinderen”. Hiermee sluiten we het gesprek af en danken wij hen van harte voor het vertellen van hun ervaringen.


*gefingeerde naam